keskiviikkona, joulukuuta 19, 2007

Man i Kina

Vi borjade kinesisk dans idag pa Nordica, dvs jag, for att Ilmas aldre kompis fran dagis Esther ville ocksa delta och da ville hennes storebror ocksa. Kinesisk dans var bra och lite svart och da blev det sa att Ilma och Esther och storebrorn vad bakom oss och gjorde sina egna saker som blev vilda och egentligen tog plats fran oss, sa de storde. De tva ar barn till sjafen pa Nordica och deras far driver Nordicas restaurang sa de hanger ofta dar och gor ungefar vad de vill. Sa kommer fadern (efter att danslararen bad honom ta barnen bort) och ropar pa Esthers namn, alltid Esthers, och forsoker dra dom ut darifran. Storebrorn hade redan slatt pa trummor bakom oss vilket inte just passade till dansen.
Jag har sadan kansla att det hande nat annat liknande idag ocksa, just med pojkar. Jag far san kansla har att pojkar kanske gor vad de vill och ingen sager at dem. Ja, da vi vantade pa bussen pa busshallplatsen da var det en pojke som irriterade med en kapp en liten hund som var fastbunden. Det var manga vuxna som tittade pa och jag visste inte vems pojke han var om ingens. Det var inte trevligt for hunden, som forsokte bita kappen och forsokte sen ignorera pojken men det passade inte, pojken ville fortsatta. Jag undrade om kineserna kanske har en sadan hallning till djuren och vem ar jag att forbjuda dem det. Jag har satt lite liknande forut, att barnen ar inte sa vanliga mot hundar, och vuxna sager inget.
Men efter det har sa kom vi trotta hem och det skulle vara ganska passlig tid for Ilma att ta det lugnt och forbereda sig till sangen. Vattentantens man motte oss i trappan och ville ta Ilma i famnen sasom de bada brukar gora, Ilma gick med pa det sasom hon brukar gora, hon trivs med dem, sa jag lat honom ta henne med sig. Och efter ett tag gick jag tillbaka ner for att hamta Ilma - vanligen tittar de pa TV i det anda rummet som de har, med dorren alltid oppen da de ar hemma. Men nu var de inte hemma fast det var ljust inne. De hade gatt nanstans med Ilma. Jag gick ut till de stallen dit han brukar bara henne har nara pa gatan, vilket jag inte har tyckt om tidigare haller, men hittade dom inte. Fragade manniskor pa garden och nan hade satt dom ga ut fran portet. Jag blev jatte ledsen, det kandes igen att han far ta henne, ar det for att han ar en man, eller for att kineserna gor sa och han kanske sa till mig vart de ska fast han vet att jag inte forstar mera an fyra ord kinesiska. Ja, jag kanner mig ignorerad. Jag avskyr pojkar. Ofta tycker jag nog om man men inte med dessa villkor.

Ei kommentteja: